Sådan finder du den røde tråd i din content marketing strategi

rød tråd content marketing

Når man sidder med en content marketing strategi /indholds markedsføringsstrategi – skal man sørge for at der er ligeså meget tryk på ’strategi’ som der er på content. Det er sådan noget som en digital nørd som jeg elsker at gå rundt og bræge om til kunder og andre der vil høre på det.

Content i sig selv er rigtig godt. Content der fungerer ude i marken, er bedre. Men hvis du ikke har tænkt en strategi 360 grader rundt om dit content, så kan det fungere nok så godt i marken, men hvis alle de små content stykker ikke samlet bliver til en historie, og de rigtige call-to-actions (dvs. hvor du vil have at folk de skal navigeres hen – hvis der er mulighed for det) ikke er definerede, så man virkelig lave meget content marketing før det har den ønskede effekt.

For at have en content marketing strategi skal man have en hovedhistorie. Som Shu-Bi-Dua nok så smukt sagde bliver man nødt til at spørge sig selv:

Hvor mon den er, den røde tråd?

Du skal være sikker på at alle budskaber kan forbindes og støtter op om hinanden og indgår i en større historie- hovedhistorien. Lidt ligesom når du kigger på dit content fra en helikopter – hvordan hænger det sammen? hvilke tweets er der produceret og skal der produceres? hvilke artikler og videoer? hvilke koncepter er hovedhistorien vævet ind i? og hvilke historier fortæller du nu?

Din hovedhistorie i din virksomhed

Disse koncepter og historier har ét formål set fra et strategisk synspunkt: at støtte op om din hovedhistorie. At få folk til at kende den, dig og dit brand bedre og elske det en lille smule mere. Din hovedhistorie er den du skal fortælle, Igen og igen, med små snært. Med ting hvor folk siger ‘det er typisk dig’. Hvis nogen syntes at noget er ‘typisk dig’ så har du et brand og så fortæller du allerede en historie, hvad enten det er bevidst eller ubevidst.

Hvordan finder man den så?

Når jeg siger hovedhistorien mener jeg den der gør at står ud af sengen om morgenen og sætter dig bag dit skrivebord – eller den der gør at du syntes at du arbejder et fedt sted. Den der gør at du er lidt stolt over, hvad du laver på din arbejdsplads. Men hovedhistorien skal kommunikeres – både til medarbejdere så de er sikker på kulturen , men også udadtil så folk kan forelske sig i jer lidt efter lidt, fordi i gør en forskel i verden og i er fandens seje =). Så hvis du ikke ved hvorfor din virksomhed eller din arbejdsplads den rent faktisk findes – så skal du finde ud af det. Der er mange måde man kan gøre dette på, en af dem er at spørge folk ind til hvad de har hørt om din virksomhed/arbejdsplads. Noget andet er at sætte hovedhistorien i fokus alt efter hvad du vil være, og skabe den derfra. Men de fleste bygger den fra de værdier de har i virksomheden. De ting der gør at folk finder dem og kommer igen.Kun ved at have den røde tråd for øje kan man rent faktisk lave strategisk indhold der støtter op om virksomheden og brandet. Det er også noget jeg kalder for storyliving, men det er en helt helt anden historie.

rock on henriette weber

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *