Hvad er content marketing?

 

Jeps, jeg er trukket i detektiv tøjet igen, og idag kigger jeg nærmere på content marketing, hvad det er, og hvordan det ser ud. ydmygst beskrevet og analyseret af… MOI! – så det du får her er the “henriette weber-way” af en introduktion til content marketing.

Jeg vil godt lige slå fast at jeg morer mig kosteligt hver eneste gang der er en tendens eller et område indenfor digital markedsføring der bliver “coinet” og efterfølgende hypet helt vildt – lidt ligesom content marketing. Det kommer lidt i bølger.

Når alt kommer til alt, vil jeg vove at påstå at alle disse tendenser og områder indenfor det sociale/digitale der skyder op de har den samme kerne: at de i meget høj grad er afhængig af lanceringen og modtagelsen før de bliver en succes.

Nå men, Henriette hvordan ser det så ud dette der content marketing?

Definitionen på content marketing, det er, at du bruger dine kreative evner til at skabe indhold du efterfølgende markedsfører dig selv med. Det er sygt fedt og noget jeg selv, (og alle andre bloggere og mennesker der vil have flere mennesker til at se deres projekter, koncepter, hobbyer, produkter eller virksomheder, for business eller pleasure), skaber for at markedsføre dem selv.

Faktisk hver eneste gang du publiserer en besked på facebook, twitter, i et kommentarfelt eller andre steder, så laver du indhold (tænk lige over det). det samme hvis du putter et billede på instagram eller smider nogen af dine billeder på pinterest. I den tunge.

Men er det ikke det samme som “brug af sociale medier?” 

Jo, det er en stor del af det – faktisk den mest sjove ifølge mig.  Men jeg syntes også at content marketing er en hel del større en sociale medier – det er også on/offline og det er “flagskibs indhold” (store stykker værdifuldt indhold som du driver trafik med igennem længere tid – såsom en gratis e-bog eller en videoserie – du kan læse mere om flagskibsindhold her, noget en klog mand ved navn Chris Garrett har skrevet om (dog, på engelsk)

Hvad med content strategi ? er det det samme som en digital strategi ? eller en sociale medier strategi?

Min praktiske erfaring om de sociale aspekter af det digitale, er at der er 4 ting til brug af dem som man kan tilpasse, de er  (og nu kommer der store uhåndterbare buzzwords):

– identitet/brand – herunder brand strategi og handlingsplan

– indhold – herunder content marketing og strategi

– de sociale medier – platforme”  – facebook, twitter, pinterest, instagram, linkedin <insert dagens  nye hotte sociale medie her>  og alle de steder hvor folk de er.

proaktivitet – herunder community management og community marketing.

Så jo, content marketing og content strategi er en af de kreative dele af den digitale/sociale værktøjskasse. Så ikke helt det samme, men.. en  byggesten i det hele.

rock on henriette weber

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *