Mød Johanne Helger Lund – Kvinden bag Ecouture

Jeg syntes det er svært at arbejde i disse lockout tider. Især fordi at jeg egentlig syntes jeg er forpligtet til at lære min datter noget hun normalt ikke ville lære hvis hun var i skole. Derfor har jeg sat mig for at lære hende at lave responsive apps i Dreamweaver. Noget jeg tror alle børn kommer til at have brug for i fremtiden. Anyway idag er hun hos familien og jeg får lov til at arbejde lidt før jeg tager bumletoget til Stockholm imorgen for at tale på Aggro Pekuliar konferencen på torsdag om involvering og mere specifikt mit involvering manifest.

Men det er ikke derfor jeg skriver til jer idag. Jeg skriver fordi jeg har fået lov til at stille et par spørgsmål til Johanne Helger Lund – kvinden bag Ecouture. Jeg mødte Johanne da jeg var formand for Social Commerce prisen under e-handelsprisen sidste år, og jeg syntes hendes arbejde er intet mindre end fascinerende. Men here you go rockers!

 

1. Ecouture er jo noget af en præstation hvis man tænker på det webshop mæssige i kombination med det sociale, hvad tror du der har gjort at i har fået så meget medvind fra jeres kunder og netværket generelt ?
Ecouture er et ganske lille firma, men har alligevel fået opbygget et af den danske modebranchens største communities på facebook. Den meget personlige, gennemsigtig og direkte kommunikation i kombination med unikt design, som ikke følger den gængse mainstream mode gør at vi befinder os i det man kalder Blue Ocean.

Og fordi vi ikke er grossist, kan vi i stedet for kollektioner, designe løbende nyt gennem hele året. Fordelene er mange! Som web-brand kan vi hele tiden komme med små nyheder, hvilket egner sig rigtig godt til de sociale meder og vores nyhedsbreve.

2. Hvordan kom du på idéen med ikke at gå den traditionelle designer vej med dit design – og åbne egen webshop ?
Vi har i de sidste års tid, radikalt ændret den måde, virksomheden drives på: Ecouture er gået fra at være et almindeligt engrosfirma til at være et web-baseret brand. Linjen til den succesrige onlinestrategi blev lagt sammen med innovationsekspert Lars Lundbye, som jeg hentede ind i virksomheden i 2010. Lars Lundbye er i dag bestyrelsesformand og medejer af Ecouture.

Mit firma havde store problemer med lav avance og dårlige betalere. Vi besluttede derfor at følge vores intuition i stedet for at blive på den slagne vej. Vi vidste, at Ecoutures kunder er meget entusiastiske og glade for vores tøj – det skulle vi bygge på. Derfor droppede vi helt engrossalget til butikkerne og vores tøj sælges nu udelukkende via vores webshop. Som vi så skulle arbejde meget på!  På den måde er vi ikke længere er underlagt de traditionelle branchekrav med ca. to årlige kollektioner, salg via agenter og messer, kamp om hyldeplads i butikkerne og et håbløst stort lager, der dræber al likviditet i virksomheden. Nu eksperimentere vi mere og vender det hele på hovedet i alt hvad vi gør.

3. Der er rigtig meget lækkert tøj på websitet – hvilke nogen ting er dine personlige yndlings ?
Det hele:) Faktisk har jeg tidligere forsøgt at følge de tendenser man kan finde i blade og på trend-studio. Men det jeg endte med at få lavet, blev ikke ting jeg selv gad gå med! Og de solgte slet ikke godt. Så nu er mit aller største krav til de design jeg producere, at dem ville jeg rigtig gerne selv gå med!

Så er der selvfølgelig nogle der er bedre til min facon end andre. Kvinder er jo virkelig meget forskelligt bygget! Men generelt er det sådan at de styles jeg bedst kan lide, sælger bedst. Så det gælder bare om at være glad for alt det man laver!

4. Hvad er dit bedste råd til at lave en anderledes forretningsmodel, som jeg i høj grad ser Ecouture by som ?

Tak!

Regel nr. 1  Man skal vide helt klart, hvad det er man kan og vil, de andre IKKE allerede gør. Hvor skiller du dig ud og hvad er din berettigelse? Der er så meget støj derude. Så helt klart at lytte til sig selv og stå ved alt hvad man laver/sælger. Og ikke være bange for at gøre tingene på sin egen måde. Det er svært, for hvem vil ikke gerne gøre som de andre.

5. I hvor stor grad trækker du på dit netværk til at videreudvikle forretningen ?
Vi har en bestyrelse nu, hvor vi sidder 4 mand og det er mest her vi udvikler nu. Men jeg har lyttet meget til mit netværk. Og ikke mindst vores brugere! De kommer jo med så mange meninger idéer og behov.

6. Jeres tøj er i høj grad økologisk, det er noget af et statement i modebranchen, hvordan er det blevet modtaget ?
Vi har prøvet at lave nogle undersøgelser om det. Det ser ud til at det mest bliver opfattet som et kvalitets stempel, mere end at være købskriterier. Men det er nu også min eget kæphest. Og grunden til jeg synes det er et interessant arbejde jeg har.

På den anden side kan det jo sagtens være med til at give Ecouture et troværdigt image som brand, men det er meget meget svært at måle på.

Ecouture by lund kører med et frivilligt advisory board der hjælper dig med at udvikle virksomheden, hvordan har du skruet det sammen ?
Det har vi haft, men de er så travle kvinder, at desværre er ebbet lidt ud i sandet. Vi har siden stiftet et board på FB hvor alle vores brugere kunne melde sig til at være med til råd og vejledning. Det fungerede virkelig godt. Så det gør vi nok igen næste gang vi vil undersøge noget…

rock on henriette weber

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *