Sådan laver du en skudsikker lanceringsplan

Jeg er vild med lanceringsplaner! Så vild med dem at jeg har gjort det til en given (hardrockin’) standard når det kommer til mine strategi og implementeringspakker som du kan kigge mere på ovre på toothlesstiger.com. Men tilbage til en lanceringsplan.

lanceringsplan af Henriette Weber del 1

Jeg ser desværre (stadigvæk?) virksomheder der virkelig, i en blåøjet naiv fantasi, tror at hvis de putter noget godt indhold på internettet så spreder det sig,  af sig selv.

Desværre er der (tit) ikke noget der er længere væk fra sandheden.

Lad os lige droppe al buzz’en om virale effekter, tage en dyb indånding og se internettet dybt i øjnene. Spreder ting sig af sig selv ? jeps, engang imellem. Spreder ting sig af sig selv hvis du er en virksomhed der tager små skridt på internettet og ikke er enormt vovet. Nej ikke rigtigt. Selvom det er det at reklamebureauer og alle mulige andre interessenter der godt vil sælge dig en viral video til et par hundrede tusinde siger, så er svaret tit: nej.

Spørg dig selv: kunne jeg finde på at få en af mine medarbejdere til at løbe et maraton i panda kostume (som episk seje Jonas Juhler Hansen gjorde af egen fri vilje?), Ville jeg syntes at det var en god idé at få hele min medarbejder stab til at optage deres egen version af lady gaga’s Bad Romance? Nej ?

Så er en lanceringsplan en god idé.

Jeg forstår det godt. Nogen gange må resten af os (dem af os der ikke er Jonas Juhler Hansen eller Innocent Drinks) bare se i øjnene at vi ikke altid har viral spredningseffekt på internettet. Jeg har det heller ikke (så meget endda).

Anyway – Jeg lancerede selv min bog “return on involvement”  som der stadigvæk ligger et par (100) kopier af her i Toothless Tiger HQ ( en der råber højest i kommentarerne herunder får en bog tilsendt) , og jeg mener faktisk at jeg, ene kvinde + mit netværk lancerede den langt bedre end noget dansk forlag kunne.

Derudover er der også det faktum at hver gang jeg sælger en bog til 249 kr så ryger der omkring 150 kr i lommen på mig selv (det er efter der er betalt moms af det. Forlagsbranche med et standard oplæg på 1500 bøger + 15 % af salget, eat your heart out.) Jeg fandt hurtig ud af at jeg bare skulle sælge 300 bøger så havde min investering rent pengemæssigt tjent sig hjem).

Og det er faktisk fra den erfaring at jeg laver mine lanceringsplaner. Fordi jeg ved det betaler sig i det lange løb.

Men så er det jo godt at resten af os kan planlægge os ud af det, og sælge det, der skal til,  med en lanceringsplan. Og her kommer lige en anbefaling: hvis du skal kigge mere på lanceringsplaner, så er min anbefaling helt klart enten at smutte ind i en e-bogsbutik eller gå på amazon og købe Chris Guillebeaus $100 startup. Den er (selvfølgelig – fristes man næsten til at sige) ikke på dansk. Men der er en lanceringsplan i som der virkelig er skudsikker.

Men jeg vil godt give dig min skudsikre lanceringsplan

I flere dele. I dag vil jeg godt skrive lidt om hvad der i mit hoved skal ske før lanceringen – here goes.

Perioden før lanceringen er langt vigtigere end perioden efter lanceringen. Brug denne tid til:

– At bygge momentum og sig “det bliver snart lanceret”

– Lav et worksheet fra produktet og læg det på som en give-away i en auto-responder hvis folk de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

– Sig det med statements fra andre (som selvfølgelig har læst produktet)

– Find dine “affiliates” (folk der får en andel af salget hvis de sælger produktet) som der har lyst til at skrive om, og hjælpe med at sælge produktet i deres netværk.

– Citater fra produktet der hjælper med at sælge det.

Husk! du må godt nævne din lancering i statusopdateringer eller tweets – men brug (mindst) 80 –  20% reglen – altså 1 nævnelse af dit produkt, 4 nævnelser af andet.

Hvis det skal være helt manisk sejt og virkelig trække tænder ud i den danske forretningsverden, så sig 1 nævnelse af dit produkt, 4 nævnelser af andet og 10 kommentarer/samtaler/svar på ting som andre har postet/tweetet/sagt.  Håber det giver mening, Ellers så råb op i kommentarerne.

Perioden før lanceringen bør mindst være 4 uger efter min mening (helst 6 – 8 uger). Og du må love mig at der ikke går en uge uden at du skaber indhold omkring produktet, eller der ikke bliver skrevet en artikel, lanceret et website eller sendt et nyhedsbrev uden du har skrevet om det.

Hvad er ellers gode idéer før lanceringen ? det kommer an på størrelsen af produktet. Og hvor mange der lancerer. Det er godt med en drejebog for hvad der skal ske før lanceringen. Både hvis det kun er dig selv der sidder og styrer lanceringen, men også hvis der er andre med på teamet.

Håber det rocker jeres verden en smule.

rock on henriette weber

4 Comments

  1. mia marts 7, 2013

    Tak for at være så konkret og dele din proces, det er fedt når man får reflekteret over sine arbejdsprocesser og yderligere får skrevet dem ned. Jeg har længe tænkt på en model til nyhedbreve, da jeg læser mange nyhedbreve og arbejder også med det. Noget man kunne have for øje til lancering af sine nyhedsbreve er (Du arbejder garanteret også selv med det)
    1. Hav en stil. (Her tænker jeg især på din stil med rockers, rock on, Håber det rocker jeres verden en smule. Når du bruger de vendinger husker folk det også.)
    2. Fortæl så det inviterer til følelserne. Giv altid noget tilbage -gerne af dig selv. Kom med en historie/hverdagsoplevelse på, hvorfor du lige netop holder af det link/anmeldelse etc. Det appellerer til den nørd vi alle rummer. Om det så er et lille video-klip fra en konference (fx fra Le web). Så åbner vi det af nysgerrighed.
    3. Giv nyhedbrevet merværdi, en af de bedste mervædier er når man skriver: Med dette nyhedsbrev giver vi dig Fri fragt. Eller link til en pdf. du holder af, det virker at tænke i noget som er omkostningsfrit.
    4. Performance via ord. Det giver flow i ens tekst at tænke i, fx allitterationer de virker og vi bruger dem i vores hverdag uden vi tænker over det, så en gang på et hundeblad at de sluttede med at skrive Karma og Kødben. Husker det stadig selvom det er mere end 5 år siden.
    5. Husk konteksten. Selvom mange i dag har en konto de bruger til at modtage nyhedsbreve i, er det alligevel vigtigt at have in mente, at tit kommer nyhedsbreve med ind i en brugers mail-flow sammen med e-mails fra familie og venner til offentlige instanser som læge, bibliotek etc.
    Emnefeltet skal være inddragende i stedet for anmassende. Uden et godt emnefelt, kommer mange modtagere slet ikke til det gode indhold, og så er arbejdet spildt. Har bemærket at det tit kan virke med at stille et spørgsmål “Kender du vejen til en konvertering”.
    Tænk på hvad der kan vække dine modtageres nysgerrighed og få dem til at reagere med et klik.
    Mindes at du også selv har brugt det med at stille et spørgsmål, var det noget du tænkte over.

    Svar
  2. Kim M. marts 8, 2013

    Hej Henriette! Fin post!
    Hvad mener du med “worksheet”? Kunne du give/vise et eksempel? Takker.

    Svar
  3. Henriette Weber marts 9, 2013

    Hej Kim – tak! en af mine absolut helte når det (også) kommer til lanceringer, er Danielle Laporte. Hun har blandt andet lanceret en “workbook” i hendes arbejde med hendes bog “firestarter sessions” – du kan kigge nærmere på den her: http://www.daniellelaporte.com/business-wealth-articles/fridays-thank-you-gift/

    Svar
  4. Henriette Weber marts 9, 2013

    Hej Mia – fine pointer – Nyhedsbrevsudvikling er helt klart noget man hele tiden kan kigge på, tak fordi du delte dem. Jeg har meget bevidst lavet en rød tråd igennem mit arbejde (og brand om du vil) der er rockn’roll. Folk syntes om det. I øjeblikket bruger jeg min krøllede tankegang rigtig meget i mit ordspil – og det ligger jo også i mit hår. Sådan nogen ting tror jeg er vigtige – at finde ud af hvad folk husker ved en og spille på det.=)

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *